کد مطلب:27805
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:18
چرا شيعه شديم ؟
براي آن كه به دليل عقلي و نقلي معتقدم كه پس از درگذشت پيامبر ( ص ) بايد از جانب خداي متعال امامي براي مردم تعيين شود كه حافظ و نگهبان معارف و احكام دين باشد و مردم را به راه حق هدايت كند. دليل عقلي : يك سازمان دولتي كه در كشوري تشكيل مي شود و كارهاي عمومي مردم را اداره مي كند خودكار نيست و تاجمعي از افراد شايسته و كاردان در نگهداري واداره آن كوشش نكنند قابل بقا نخواهد بود و مردم را از فوايد خود بهره مند نخواهد ساخت . بدون شك سازمان دين اسلام نيز كه به جرات مي توان آن را وسيع ترين سازمان هاي جهاني ناميد همين حكم را دارد و در بقا و جريان خود به نگهبان و گرداننده نيازمند است و پيوسته افراد شايسته اي مي خواهد كه معارف وقوانين آن را به مردم برسانند و مقررات دقيق آن را در جامعه اسلامي اجرا كنند و كمترين غفلت و مسامحه در رعايت و نگهداري آن روا ندارند .گفته نشود كه اين مطلب با وجود علماء و مفسران دين حل مي شود و نيازي به تعيين جانشين از سوي خداوندوجود ندارد : چرا كه مي گوييم علما هر چه صالح و با تقوا هم باشند از خطا و معصيت مصون و معصوم نيستند و تباه شدن و ياتغيير يافتن برخي از معارف و قوانين ديني از ناحيه آنان ، اگر چه غيرعمدي باشد، محال نيست . بهترين شاهد اين مطلب وجود مذاهب گوناگون و اختلافاتي است كه در اسلام به وجود آمده است. به بيان ديگر هم مي توان در دليل عقلي گفت : همان دليلي كه فرستادن پيامبران و برقرار ساختن دعوت ديني را ايجاب مي كرد عيناً اقتضا مي كند كه پس از درگذشتن پيامبر - كه با عصمت خود نگهبان دين و رهبر مردم بود - بايد خداوند متعال كسي را كه در اوصاف كمالي ( به غير از وحي و نبوت ) مانند او باشد به جاي وي بگمارد كه معارف و شرايع دين رادست نخورده نگهباني كند، و مردم را رهبري نمايد، وگرنه برنامه هدايت عمومي به هم خورده و حجت مردم بر خدا تمام مي شود.دليل نقلي : از پيغمبر اكرم ( ص ) به طرق مختلف روايت شده كه امت اسلام پس از آن حضرت امامان و پيشواياني دارد كه جانشينان وي مي باشند . در روايت معروفي كه شيعه و سني نقل مي كنند آن حضرت مي فرمايد : ( ( امامان دوازده نفر مي باشند و همه از قريشند ) ) و در روايت مشهور به جابر انصاري فرموده : ( ( كه امامان دوازده نفرند ) ) سپس نام هاي ايشان را يكي يكي شمرده به جابر فرمود: كه ( ( تو پنجمين امام(ع) را درك خواهي كرد سلام مرا به او برسان ) ) گذشته از اينها پيغمبر اكرم ( ص ) جانشين خود را كه حضرت اميرالمومنين ( ع ) باشد شخصاً و با اسم و مشخصات و نشان دادن ، تعيين فرموده است . آن حضرت نيزامام پس از خود را معرفي كرده و هم چنين هر امامي امام بعد از خود را معين نموده است ، ( آموزش دين ، علامه طباطبايي ، ص 148 - 153 ). ;
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.